onsdag 17 augusti 2011

Ett till FO och svar på min undran

Kom på att jag inte har bloggat om min sjal som blev klar under sommaren. Garnet är lite överbliven bomull från M&K (tror jag iaf) Mönstret är av Ane Saethre och från Dale of Norway.


Lite lagom enkel att slänga över sig när det inte är alltför kallt. Sen fick jag "tappa maskor" och det var roligt, har aldrig gjort det förut.


Under ett av sommarens loppisbesök hittade jag ett häfte om pinnspets. Jag fattade ingenting och hade aldrig hört talas om det förut. När det så var augustifest i Smedjebacken stod det i programmet att Slöjdhuset skulle visa, bland annat, pinnspets. Så fick jag äntligen veta av en mycket pedagogisk och hjälpsam dam hur det går till.



Först slår/knyter man nätknutar. Påminner väldigt mycket om hur fiskegarn ser ut. Lite pillrigt att hålla i kaveln och samtidigt hålla reda på hur trådarna ligger. Men övning ger säkert färdighet.



När så nätet är så stort som man tänkt sig, spänner man ut det mellan förslagsvis stickor, stärker hela kalaset med gelantin, jodå det är sant :)


Därefter syr man ett vackert mönster efter mönster eller lite som man vill. Sen är det klart! Kanske inte något som jag kommer att göra speciellt ofta eller kanske aldrig men det är skojigt att lära sig något nytt.



Jag har också gjort dagens eller veckans stora fynd, en härva Summer Tweed har legat hos mig efter ett Hemlis byte för länge sen. Det var Garntrasslan som förärade mig det fina garnet. Nu var det lite resthärvor hos Trassel i Täby och jag fick köpa de sista för nästan inga pengar alls. Nu behöver jag nog kanske bara stödköpa nåt hekto till så kan det bli vad jag tänkt mig. Jag har också besökt och fyndat på Gudrun Sjödéns lagerbutik i Årstaberg, men det tar vi en annan gång :)

Inga kommentarer: