måndag 11 maj 2009

Granen har fallit och kardorna hos mig

Lång helg i Dalarna som först innefattade ett stopp hos Gudruns Ullbod där jag äntligen lade vantarna på ett par egna kardor :). Jag har klappat på dom lite nu och då, var så säkra! Det slank med lite merino/silkefibrer också, jag kunde inte motstå varken den lena känslan eller färgen som är likt godis. Kikade naturligtvis en hel del på spinnrockarna och fick en demonstration på den nya elektiska spinnrocken från Ashford, hur läcker som helst, men jag vill nog ha en som går på benkraft. Iaf än så länge :).
Det här är också en form av hantverk tycker jag. Vi hade två proffs som fällde en av våra gigantiska granar och det är imponerande att se hur smidigt det går, på en timma var det här "monstret" nerlagt, grenat och uppsågat i bitar, wow!

Lördagen innebar Björsjödagen. Lite loppis, fika och lotteri i Bystugan, korvgrillning och som synes ponnyridning. Mysigt värre tyckte vi alla, kön till ridning var inte ens i närheten som det brukar vara vid liknande tillfällen i Stockholmstrakten :). Passade också på att själv gå med i byalaget/föreningen, nu hoppas jag få baka tunnbröd i gamla bagarstugan eller kanske sälja lotter på midsommarafton. Kan också hända att det blir något inslag av stickning/spånad eller annat pyssel, blir nog bra det här.
Det har blivit en del grävande också, jag har kämpat med att ta bort en del humle och dom rötterna är inte att leka med. Det är förresten inte rötterna till hallonrosen heller ;)
Linkoftan har vuxit en hel del men inte fastnat på bild.
Två små Dalatips bjuder jag i dag:
1. Gåsmossen här tar man några timmar och vandrar runt i den vackra trädgården, handlar julpynt, äter lunch (ring helt och boka) eller fikar, handlar plantor, kollar i loppisboden eller dricker vatten i Källan. Kanske bara njuter Dalanaturen rent utav :)
2. Malingsbo eller rättare sagt Malingsbo Klotens naturreservat. Här kan man njuta naturen och kanske främst fiska om man är intresserad av det.


3 kommentarer:

Garntrollet sa...

Vilket underbart merino/silke! Jag tycker att det är jättejobbigt att karda, jag får blåsor på händerna. Kanske håller jag för hårt i kardorna...

Vilket jobb att fälla så stora träd.

Emmas dagar sa...

Tack för färgtycke! Jag känner mig ganska ok med den ljusa violetta nu när jag kikar på det hela tiden.

Tack för Dalatips!:-)

Anna sa...

Så härliga fibrer du köpt och spinnrock, det är det bästa jag införskaffat på hur länge som helst. Så himla kul!