fredag 6 november 2009

Hemlis 6

Först av allt, STORT tack för alla fina, underbara och snälla kommentarer till mitt smidesinlägg. Dagen idag har gått i full fart, kom hem från jobbet i morse direkt iväg och vaccinerade sönerna mot denna omdiskuterade, förvirrande och oroande influensa. Sen hem och tog en fika med mannen. Därefter med mina barn och den yngsta barnbarnet till Ikea. Dottern skulle införskaffa byråar så att alla de små raringarna har plats för sina kläder. Och tänk på Ikea hittar man alltid nåt, den här gången blev det nya påslakan (och det behövdes), en pedelhink och "avgränsningslådor" i tyg till grabbarnas garderober, så man inte strumpor och annat småttigt behöver hamna hejsan hoppsan. Hemma hade mannen packat väskan för sin helg med "gubbsen".

Men till slut sänkte sig lugnet, jag och sönerna åt tacomiddag med tända ljus och sen mös vi under filten till Bolibompa :) Nu reflekterar jag över svaren till Hemlis 6, så här är det tror jag.


1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Ull är favorit nr ett. Sockgarn med liten syntetblandning, skulle gärna testa mjölkgarn. Ren syntet går bort.
2. Vilka är dina favoritfärger? Många J Grönt, rött, lila, blå rosa…
3. Är det någon färg du absolut inte tycker om? Skulle vara aprikos då, gult är lite svårt också
4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)Gillar trä, älskar mina harmony , addilace. Använder plast ibland. Stickar med strympstickor och rundstickor så ofta som möjligt.
5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan? Stickat sen skolåren av och till, gradering skulle kanske hamna på mittemellanplus.
6. Dricker du kaffe? Te? Jajamensan och mycket också
7. Är du allergisk mot något? Nej
8. Vilken slags musik tycker du om? Beror väldigt mycket på sinnesstämning, kan bli allt från klassiskt via rock till blues och visor.
9. Favoritgodis? Haha, choklad och smågodis!
10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.) Virkar ibland, syr, järnsmide, gjuter i betong, övar att spinna på slända och rock mm.
11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...Har nog ingen speciell favorit, faller för teknik, färg och form och modell.
12. Prenumererar du på någon sticktidning?Nej
13. Har du något drömprojekt på önskelistan?Ett gäng och hela tiden tillkommer det nya: Sjalar, tröjan Lillian, February Ladysweater, Kofta efter Tantkoftas mönster, vantar i tvåändsteknik osv
14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?Nej men skulle jag så är måttet 16 cm
15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?Jag har krokat en, det är så långt jag kommit.
16. Stickar du sockor?Japp absolut!
17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)Strl 36-37, längd 24 cm omkrets cas 23 cm
18. När fyller du år?
Tidigt i januari, samma dag som David Bowie det gillar jag (och Elvis Presley faktiskt)
19. Stickar du med pärlor?Det händer
20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?) Hela bunten, upplägget är nog en deckare, sen 2 romaner och en fakta. Sen börjar vi om..
Det var allt jag hade för idag. I morgon är en ny dag och jag ska sticka klart en ärm innan jag sover, ska försöka i alla fall!

Inga kommentarer: