torsdag 26 februari 2009

Var kommer alla knasiga ideér från?

Så har ungdomarna här på jobbet krypit ner i kojan och jag har dokumenterat klart. Jag har fått en utmärkelse av Fale Artut, den sparar jag på tills jag har möjlighet att fixa till det i lugn och ro med bilder hemifrån, men STOR kram och tack så länge!! Sitter och gluttar runt lite i blogg världen och hittar en upprörande nyhet på Stickfrossas blogg. Tydligen så pågår en diskussion om man ska ta bort slöjd som ett obligatoriskt ämne i skolan. Något så helidiotiskt så man blir matt. Tänk vilken kunskap som barnen för evigt kommer att tappa bort om dom inte råkar ha föräldrar som har ett intresse?! Den stackars timmen i veckan eller vad vi nu snackar om tror jag fyller fler funktioner än kunskap. Behöver inte gå längre än till mig själv för att veta hur meditativt en stunds arbete med händerna är och vilken sund träning i fokusering det dessutom är. Sen gäller det att lärarna lyckas väcka intresset hos eleverna men det är en annan fråga. Gå nu in på http://www.ur.se/Skolfront/Startsida/#Poll och rösta för ett fortsatt slöjdande i skolan!!

1 kommentar:

Emmas dagar sa...

Jag har röstat ja!
Eleverna har 1,5 timme i veckan, åtminstone på min skola och ALLA tycker att trä- eller textilslöjd är jätteroligt. De flesta tycker att bägge ämnena är kul.