torsdag 1 oktober 2009

Sur rapport från spinneriet

Det ÄR SVÅRT att spinna och jag tror hon heter Agata eller nåt liknande min kära spinnrock istället för Beda som jag tycker skulle vara betydligt trevligare. Mitt förhållande till namnet Beda ska jag berätta om en annan dag. Nej då, jag vet att det är s..i bakom spakarna eller i all fall en som inte fått kläm på't ännu. Tänkte att jag skulle göra det lite lättare för mig i början och spinna lite förgarn. Men nej du. Vet inte hur många gånger jag dragit min lilla tåt genom ögat och börjat om... Det fånigaste av allt är att jag känner mig som 3 år, ni vet när man vill lägga sig på golvet och skrika och så :) Det kan ju inte vara så att jag är helt oförmögen att använda fötter och händer samtidigt, jag har ju lyckats få körkort på nåt vis :) Tips emottages hjärtligen som ni förstår.
I går fyllde den här krabaten 5 år! På bilden ungefär en timma eller två, himmel och pannkaka vad tiden går. Apropå tiden, nu är det dags att dra sig mot jobbet, nattpass på G.

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Det BLIR bättre!!! Jag vet inte hur många gånger mitt garn har gått av från sländan. Skall se att komma i gång med spinnrock snart jag med och då blir det säkert pust och pes på mig med. Men det är bara träna som funkar, som min dotter efarte när hon skulle lära cykla. Kan hon så kan vi!

fale artut sa...

Mjae, först ska du ha en tråd på rullen, en hjälptråd. Stark, lagom låmg. men det vet du väl.
Sen skall du dra ut den genom ögat. Så har du en ganska lång tråd mot dig, kanske 15 centimeter, man får prova sig åram. Så tar du det som skall spinnas, lägger det mot tråden, långt fram, ha inte för hårt spänd drivning, då går det av hela tiden. Lagom. Så trampar du, så att du får mycket tvinnat, det skall fästa ordentligt innan du släpper fram den. Börja så, lugn o fin. Ingen panik, alla på en gång. Som fåren, när man kommer med mat!
Se till att ha lite tvinn på ullen , släpp inte fram för mycket.
Ge inte upp, när du kommer på det kommer du att älska det!

The Willow Fairy sa...

Kan bara hålla med Fale. Lugn och fin. Och släpp på bromsen.